Dragon Age | Vokr.com

EA RSS

Z dračí kroniky

Dragon Age 2 - předprodej

Kupec

Dragon Age: Prameny

Krčma

Vyhláška

Líbily se vám nové dlc?
Líbily se mi obě
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů993/36%
Jen Mark of Assasin
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů379/14%
Jen Legacy
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů342/12%
Ani jedno
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů316/11%
Nevím
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů296/11%
Nehrál jsem
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů432/16%
Hlasů celkem: 2758
Těšíte se na Dragon Age 3?
Ano, bude to pecka!
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů1462/47%
Celkem jo
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů393/13%
Trochu
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů299/10%
Ne, nezajímá mě
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů326/11%
Ne! Bude to horší než dvojka!
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů309/10%
Nevím
Grafická míra hlasůGrafická míra hlasů299/10%
Hlasů celkem: 3088

Ikonky

  • Hry na Cesty
  • Star Wars: The Old Republic
  • Sigil.cz
  • Bio-World
  • Dragon Age - oficiální český web hry
  • CNCCzech.com

Statistiky

  • TOPlist

Facebook


DragonAge-CZ.cz na Facebooku!

Twitter

Dragon Age: Procitnutí (Awakening)

Úvod
Po čtyřech měsících od vydání původního Dragon Age: Prameny (Origins) vypustilo BioWare do světa jeho první (uvidíme jestli poslední) datadisk s názvem Procitnutí. Děj datadisku se odehrává krátce po poražení Arcidémona a i přesto, že základ příběhu je pro všechny stejný, tak některé reálie si liší podle toho, zda jste si naimportovali postavu z Pramenů a nebo začali datadisk s postavou úplně novou.

V případě, že jste si naimportovali postavu z Pramenů, tak se vám do Procitnutí přenesou kompletní statistiky, většina předmětů (vyjma některých, které jsou obsaženy ve stažitelných obsazích a nebo je mají v importované uložené pozici na sobě vaši společníci) a hrstka finálních rozhodnutí. Nejdůležitějším a prakticky jediným, které trochu víc zaznamenáte, je vaše volba vladaře, protože se s ním setkáte na začátku hry (viz níže). Vaše ostatní rozhodnutí na datadisk nijak zásadní vliv nemají, maximálně na ně někdo mimoděk odkáže v rozhovoru, popř. dostanete dopis od vaší lásky (Leliana, v případě, že jste s ní měli romanci).

Při importu postavy není třeba nijak zvlášť řešit vybavení, protože už během prvních pár hodin hraní narazíte na předměty výrazně mocnější, než ty nejlepší z Pramenů.

Druhou možností je začít datadisk s úplně novou postavou. V takovém případě si můžete vybrat pouze jediný origin - Šedý Strážce z Orlais, který byl do Fereldenu vyslán, aby pomohl znovuvybudovat základnu Šedých Strážců. Jako defaultní příběhové pozadí je pro tento origin použit případ, kdy se hrdina z Pramenů obětoval v boji s Arcidémonem a králem se stal Alistair. Orlaiským Strážce začíná na 18.úrovni se základní výzbrojí (úměrnou 18.úrovni), pár lektvary a relativně malým finančním obnosem - alespoň ve srovnání s naimportovanými postavami.

Příběh
Nezávisle na výběru hlavní postavy vstupujete do příběhu Procitnutí ve chvíli, kdy se společně se svým doprovodem, válečnicí Mhairi, přicházíte k Vigil´s Keep nad níž a přilehlým Amaranthinským hrabstvím máte převzít vládu. Už zdálky se vám ale zdá něco velmi podezřelé - nikdo vás nejde přivítat a pevnost je v plamenech. Když se dostanete blíž, tak již vám je všem jasné..na pevnost zaútočili darkspawn.
Jak je to ale možné? Vždyť arcidémon padl a není kdo by zosnoval takový organizovaný útok. Navíc přece Šedí strážci přítomnost darkspawn vycítí..odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte později v průběhu příběhu a já vám je samozřejmě nebudu prozrazovat.

Datadisk tedy okamžitě začnete bojem a v duchu boje se ponese až do svého konce. Ve hře je jen velmi málo questů, při jejichž plnění nebudete muset nikoho zabít, což je škoda.

Zpátky k příběhu - dřív, než začnete řešit příčiny, musíte řešit následky a tedy dát věci v Pevnosti do pořádku - což znamená zlikvidovat všechny darkspawn a zachránit co nejvíce přeživších. Nebude vám to dělat žádný větší problém, protože obtížnost datadisku je oproti původní hře posazena ještě o něco níže a přece jen nejste žádný obyčejný pěšák, ale buď Fereldenský hrdina a nebo výkvět Orlaiských Strážců. Během vašeho postupu venkovní a vnitřní částí pevnosti narazíte na další společníky.

Prvním bude svobodomyslný mág Anders, který se do pevnosti dostal společně s několika Templáři, jež jej po jeho (několikátém) útěku z Věže mágů zajali a vedli zpátky. Po cestě se ale zastavili v pevnosti a bohužel pro ně, jenom pár dnů předtím, než na pevnost zaútočili darkspawn. Anderse potkáte ve chvíli, kdy zrovna smaží poslední z darkspawn, kteří napadli jej a jeho "doprovod" (v tuto chvíli mrtvý) a poté se k vám rád "dočasně" připojí.

Nedlouho poté narazíte na prvního a jediné společníka známého už z Pramenů (sice se ve hře setkáte ještě s jednou starou známou, ale ta se k vám nepřidá) - neustále opilého trpaslíka Oghrena. Jen mi trochu vrtá hlavou, proč tvůrci zvolili zrovna tuto postavu, která má sice pár zarytých fanoušků, ale (aspoň pokud vím) většinu nijak zvlášť neoslovil - i když má samozřejmě své světlé chvilky, při kterých se hlasitě zasmějete. Tento trpaslík je v pevnosti z jediného důvodu, chce se stát Šedým strážcem..nekoukejte tak na mě, je to pravda. Sice si mezitím pořídil ženu a dítě, ale nemůže bez boje s darkspawn být.

Postupně se probijete až na hradby, kde mají zrovna darkspawn v zajetí seneschala (správce) pevnosti. Dorazíte zrovna ve chvíli kdy k němu mluví nezvykle vypadající darkspawn (velitel). Ano, čtete správně..mluví. Nemá sice v úmyslu seneschala zabít, ale vy na tohoto darkspawn samozřejmě zaútočíte, čímž se dostanete k prvnímu obtížnějšímu (ale ne obtížnému!) protivníkovi.

Krátce po osvobození seneschala dorazí do pevnosti král/královna Fereldenu (podle toho, jakou máte postavu) s doprovodem. Je logicky překvapen tím, že pevnost byla napadena, ale další jeho chování mi už zase tak logické nepřišlo. K mé naimportované postavě, s kterou se v průběhu Pramenů velmi přátelil, se Alistair choval velmi odtažitě (prakticky stejně jako k Orlaiskému Strážci) a jen popřál hodně štěstí v budování pevnosti a odešel. Chudák, musel se přes půlku Fereldenu tahat pěšky v těžké zbroji jen proto, aby mi řekl pár vět a hned zase odešel.

I když vlastně ještě jedna věc se během tohoto setkání bude řešit a to osud Anderse - v králově (královnině) doprovodu jsou také templáři a jejich velitelka nebude chtít nechat Anderse jít. V této chvíli bude na vás, zda využijete branného práva Šedých Strážců a nebo jej předáte templářům. Logickou volbou většiny hráčů bude samozřejmě přijetí Anderse mezi Šedé Strážce.

Poté bude následovat rituál přijímání, při kterém si všichni vaši noví společníci budou muset loknout krve darkspawn..k tomuto a konkrétním událostem, které následují poté, už ale nic konkrétního neřeknu.

Vašim úkolem bude dát pevnost do pořádku - součástí toho je jednoduchý management pevnosti, který se bohužel ani zdaleka neblíží tomu z Neverwinter Nights 2, škoda - a zjistit, kdo stojí za útoky darkspawn v hrabtství Amaranthine. Kromě toho zlehka zabřednete i do politiky, kde budete provést hrstku rozhodnutí a také čelit spiknutí šlechticů. Bohužel ani tato část neuvyžila možného potenciálu.

Hra
Během svého putování narazíte na další NPC, které můžete přijmout mezi Šedé Strážce - v pevnosti najdete uvězněného Nathaniela Howea (ano, syn přesně TOHO Howea z Pramenů), ve staré trpasličí pevnosti trpaslici Sigrun, elfí kouzelnici Velannu a ještě ducha Spravedlnosti neúmyslně přeneseného do těla mrtvého Šedého strážce.

Bohužel interakce s postavami už není na takové úrovni jako v Pramenech a tak si s postavami promluvíte pouze pokud ony samy budou chtít a navíc nijak zvlášť. Vlastně se jen dozvíte něco málo o jejich minulosti, plus vám nenápadně naznačí, jaký dárek by nejvíce ocenily.
Jak vyplývá z poslední věty, tak se z původní hry do Procinutí přenesl systém loajality společně s dárky, které loajalitu (přátelskost) zvyšují. Bohužel jsem si nevšiml žádného zásadního vlivu oblíbenosti na hru, i když to možná bude tím, že jsem měl ke konci hry u všech postav loajalitu téměř na maximu.

Datadisk samozřejmě se svým rozsahem nedostane ani na dohled Pramenům, ale počet míst, které navštívíte není zrovna malý. Z těch nejdůležitějších můžu jmenovat město Amaranthine (které jsem ale očekával trochu rozsáhlejší), trpasličí pevnost Kal´Hirol nebo třeba Kráčející les. Každá z lokací má svou vlastní atmosféru a musím říct, že se mi většina z nich líbila..rozhodně jsem nenarazil na žádnou vyloženě nepovedenou lokaci.

Nejvýznamnějšími novinkami pro datadisk jsou ale samozřejmě nové specializace povolání, dovednosti, schopnosti a předměty. V tomto směru byly všechny povolání odměněny stejně - pro každé povolání 2 nové specializace (každá specializace 4 unikátní schopnosti/kouzla) + 4 nové univerzální schopnosti/kouzla. Univerzálními schopnostmi myslím novou řadu talentů pro všechny válečníky, novou řadu pro zloděje a novou pro mágy (tedy bez ohledu na specializaci). Dohromady nám to tedy dává 36 nových talentů/kouzel a to už je slušný nášup.
Změny ale nepostihly pouze schopnosti, nýbrž i dovednosti - všechny postavy se tak nyní dostanou ještě k tvorbě run, vitalitě a jasnosti mysli (či jak je to přeloženo v české verzi). Poslední dvě dovednosti zvyšují hodnotu zdraví popř. staminy/many.

Nových předmětů je Procitnutí plné a většina z nich jsou mocnější než ty, s kterými jste se setkali v Pramenech. Přibyly 2 úrovně kvality, takže zatímco v Pramenech jsme získali nejvýše předměty 7.úrovně, tak v Procitnutí nalezneme předměty 8. a 9.úrovně. Holt vzhledem k tomu, že jsou naše postavy na epických úrovní, tak i předměty musí být epické..jinak bychom asi brzy ztratili motivaci - alespoň částečně.

Závěr
Zpočátku jsem byl datadiskem velmi nadšený..až mě to překvapilo. Postupně bohužel začalo nadšení trochu opadávat, protože spousta záležitostí nebyla využita tak, jak mohla být. Jmenovitě třeba management pevnosti, vládnutí hrabství (politika), společníci, boje (většina příliš jednoduchá), město Amaranthine atd. . Navíc je celý datadisk prakticky jen o bojích a až na jednu logickou hádanku (jednoduchou) se váš mozek nemusí prakticky vůbec zapínat.

Nicméně i přesto je datadisk velmi zábavný, spolehlivě vás udrží až do konce, má spád, ponurou atmosféru a slušnou znovuhratelnost, která sice nedosahuje původních Pramenů, ale je velmi dobrá a přinejmenším 2x (za importovanou postavu a šedého strážce z Orlais) si datadisk určitě budete chtít dohrát. Herní doba se pohybuje mezi 15-20hodinami, což je na datadisk velmi dobré.

BioWare musím za Procitnutí rozhodně pochválit, i přesto, že plně nevyužili možný potenciál datadisku, tak nás opět vtáhli do atmosférického prostředí a zajímavého příběhu. Tleskám a pevně věřím, že případný další datadisk bude ještě lepší.

Datadisk Dragon Age: Procitnutí hodnotím 8 body z 10, které si, ve srovnání s ostatními dnešními datadisky, zaslouží.

Klady a zápory
Klady
+ atmosféra
+ (znovu)hratelnost
+ nové dovednosti a specializace
+ herní doba

Zápory
- obtížnost soubojů (nízká)
- společníci
- na některých konfiguracích bugy
- na některých konfiguracích problém s instalací
- promarněný potenciál správy pevnosti

Celkové hodnocení: 8/10
Lukáš Mintěl (2010)

Bioware EA Vokr.com

Design vytvořil Vokr | XHTML & CSS vytvořil Dominick